Nagyon ráfaraghat, ha milliókat tart a cége házipénztárában.

A legtöbb hazai vállalkozás házipénztárában irreálisan magas pénzkészletek parkolnak. Legalább is a könyvelési anyagaikból ez derül ki, a valóság meg többnyire pont az ellenkezőjét szokta mutatni.
És akkor mi van? – legyint rá könnyedén sok vállalkozó – leírom mi van, illetve mi lehet. A többit mindenki döntse el saját maga. Ráfarag, vagy lefarag.


És akkor mi van?

Az adóhivatal az idei évtől kiemelt figyelmet fordít a magas pénztárállománnyal rendelkező társaságokra. Az ellenőrzés oka az, hogy szeretnének véget vetni annak a kedvelt adóelkerülési gyakorlatnak, mely szerint a cégből már kivont pénzeket nem írják ki a pénztárból.
Más szempontból sem célszerű ez a gyakorlat. Azok a bajba került vállalkozások, melyeknek a főkönyvi kivonatában magas a készpénzállomány, nem kérhetnek részletfizetési kedvezményt az elmaradt adótartozásaik rendezésére a NAV-tól. Hisz a könyveik szerint rendelkeznek megfelelő forrásokkal a pénztárukban.
A valóságban nincs pénzük fizetni, de a könyveik szerint meg kellene, hogy legyen.
Ez a huszonkettes csapdája.
Az ilyen vállalkozások tulajdonosai fokozottan számíthatnak ellenőrzésekre, és nem csak a vállalkozásukban, hanem vagyonosodási vizsgálat formájában a privát szférájukban is.

Hogyan állhat elő ez a helyzet?

Részben a már említett adóelkerülés miatt, részben pedig a könyvvezetés során keletkezett slendriánságból és tudatlanságból. A legtöbb esetben „van megoldás” csak a vállalkozás könyvelője nem elég tájékozott, vagy nem elég lelkiismeretesen végzi a munkáját. A jó könywellő havi rendszerességgel végzi a munkáját és folyamatosan tájékoztatja az ügyfelét a „kritikus számokról”mint pl.:
• Pénztár
• Áfa
• Tagi kölcsön
• Törzstőke
• Adófolyószámla egyenleg

Ha Ön nem kap ilyen tájékoztatást, akkor …….

A végső következtetést Önre bízom.
Természetesen a felelőséget nem lehet teljesen a könyvelőre áthárítani, a vállalkozónak is kellő együttműködést kell tanúsítania. Az együttműködés alapja a bizalom és a tervszerű pénzgazdálkodás.  Mindkettőnek alapja a rendszeres és érthető kommunikáció.

A vállalkozótól nem várható el, hogy alapból ismerje a szabályokat. A könyvelőtől igen, továbbá az is elvárható, hogy folyamatosan tájékoztassa, képezze az ügyfelet. Nyilvánvaló erre nem mindenki alkalmas sem az átadó, sem a befogadó oldalon.  Ebben az esetben váltani kell, könyvelőt vagy ügyfelet.
Igen, ki merem jelenteni, ha kell, akkor meg kell köszönni az ügyfelünknek a lehetőséget, hogy neki dolgozhattunk. Ha valaki konzekvensen nem fogadja meg a tanácsainkat és képtelen a fejlődésre, akkor nem kell erőltetni. A vállalkozók egyre nagyobb hányadának nem csak az alkalmazotti lehetőségeknél magasabb jövedelem az elsődleges célja, hanem szeretne igazi, stabil vállalkozást építeni. Minden tiszteletem az övék, velük valóban élmény együtt dolgozni.

Hogyan lehet a pénztárból eltüntetni a magas készpénz állományt?

Minden bajra van törvényes megoldás, erre is. Természetesen minden vállalkozásnál más és más lehet a módszer, illetve értéktől és a cég volumenétől függően rövidebb, hosszabb idő alatt tudjuk helyrerakni a dolgokat. Van ami viszonylag hamar megy és egy óradíjas tanácsadás keretében megoldható, van ami hosszabb „szülést igényel”.
Gondoljon bele – mit veszíthet – a probléma már meg van, az eddigi szolgáltató nem tudta megoldani.

Biztos ezerszer olvasta már ezt az idézetet:

„Az őrültség nem más, mint ugyanazt tenni újra és újra, és várni, hogy az eredmény más legyen.”
Albert Einstein